„Родинови“ ООД, Hot Farm
Историята на първата Люта Ферма, а и на първия български сорт люта чушка, започва през 2011 г., когато Христо Родинов от варненското село Страшимирово решава да превърне страстта си към тропическия лют плод в нещо повече от хоби. По това време у нас рядко някой е чувал за сортове като „Нага“ или „Каролина Рийпър“. Именно в плодовитите земи на Черноморието, върху площ от 900 кв.м., поникват първите му засаждeния. Годините упорит труд, наблюдение и любов към всяко растение постепенно изграждат основата, върху която по-късно се ражда и най-голямата гордост на фермата – изцяло българският сорт люта чушка наречен „Български дух“.
Днес, 14 години по-късно, Hot Farm е сертифицирано стопанство с около 20 декара площ, в което се отглеждат над 80 различни сорта люти чушки. С течение на времето и разширяването на дейността, основната база за отглеждане на чушките се разраства във варненското село Горен Чифлик. Във фермата се работи изцяло със собствена суровина, без внос и без посредници, което позволява пълна проследимост и прецизен контрол върху всяка партида. Благодарение на това стопанството успява да създаде над 60 крайни продукта, включително сосове, разядки, сладка и туршии, всички приготвени по авторски рецепти, натурални по състав и премиум по вкус и дух.
Семейството споделя, че този вид култура изисква внимание, светлина, топлина и много търпение. В българските климатични условия това означава ранно сеене, удължен цикъл на отглеждане и постоянен контрол в оранжерийна среда. Семената се посяват още през януари, а първата реколта се бере чак в началото на юли при по-леките сортове и през август за онези, които притежават истинска огнена сила.
Във фермата виреят както добре познатото „Халапеньо“, така и огнените рекордьори „Нага“ и „Каролина Рийпър“. „Всяка люта чушка има своя темперамент“, казва дъщерята на Христо – Славена Родинова.
През август 2025 г. „Hot Farm“ поема в още една нова посока – започва партньорство с Kaufland България. За семейство Родинови това е повече от търговска стъпка. Описват партньорството като „съвпадение на философии“.
„За нас това партньорство означава по-устойчиво планиране, достъп до нови клиенти и възможност да разширим производството си. Но най-вече е признание за труда ни и мотивация да развиваме модерно земеделие с човешко лице. Да видиш труда си на рафта до най-добрите, да знаеш, че си стигнал дотук без компромис в качеството, е страхотно“, споделя Славена Родинова за партньорството с Kaufland България. Общите планове за първата година включват реализация на 30–40% от суровината именно в магазините на ритейлъра, което ще даде достъп до още по-широка аудитория.
Процесите във фермата са полуавтоматизирани – механизирани са поливането, торенето и част от преработката, но най-важното остава ръчна работа. Всяка чушка се подбира на ръка според цвета, аромата и зрелостта ѝ. Затова и стандартите за качество са високи – фермата разполага със сертификати GLOBALG.A.P., GRASP и HACCP. Зад всичко това стои ангажиран семеен екип – около 14 души целогодишно, който през пиковите летни месеци се увеличава до 20.